این روزها افزایش ۵ برابری قیمت گاز ذهن فعالان بورس تهران را درگیر خود کرده است.

بورس

به گزارش همشهری، گاز به‌عنوان خوراک اصلی و ماده اولیه تولید درصنعت پتروشیمی ایران نقش مهمی در تعیین میزان حاشیه سود بسیاری از شرکت‌های پالایشگاهی دارد. آنطور که اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس اعلام کرده؛ در جلسه کارگروه نفت کمیسیون برنامه و بودجه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه93، معادل18.5 دلار تعیین شده که شرکت‌ها موظف هستند این مبلغ را پس از کسر کسورات قانونی به دولت بپردازند. انتشار این خبر و شایعات مربوط به تصمیم دولت برای ارائه لایحه افزایش 5برابری قیمت گاز به مجلس، تالارهای بورس را روزهای شنبه و یکشنبه در شوک فروبرد.
دراین میان حامد فقرایی تحلیلگر بورس با ا‌شاره به سیطره جو روانی بدون پشتوانه تحلیلی در بورس گفت:

این روزها در افزایش قیمت گاز، پتروشیمی‌های مایع نیز با کاهش قیمت در حد پتروشیمی‌های گازی روبه‌رو بودند، درحالی‌که آنها تحت‌تأثیر این موضوع نبودند. سعید شیرزادی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: به‌نظر می‌رسد روند مثبت حاکم بر بورس تغییری نکرده و تنها در این میان نگاه مثبت فعالان بازار از یک صنعت به صنعت دیگر می‌چرخد. او گفت: شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی و فولاد ازجمله شرکت‌هایی هستند که از پتانسیل رشد سودآوری و صعود قیمت سهام برخوردارند.

شیرزادی با ابراز امیدواری نسبت به رشد نکردن قیمت خوراک گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی در این خصوص گفت: صنعت پتروشیمی یکی از مزیت‌های رقابتی کشور به شمار می‌رود و به‌نظر می‌رسد جهت توسعه صنایع بالادست و پایین‌دست این گروه بایستی حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی از سوی دولت صورت پذیرد در غیراین صورت، افزایش قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی پیامدی جز خروج سرمایه‌گذاری از این صنعت را درپی نخواهد داشت. هرچند که به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها از توانایی تداوم روند صعودی سودآوری و حفظ مزیت‌های رقابتی خود برخوردارند و همچنان جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس به‌شمار می‌روند.

کد خبر 243485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز